کد مطلب:243842 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

نامه حضرت به ابراهیم بن محمد
[157] 7 - صفار گفته است:

از ابراهیم بن محمد روایت شده كه گفت: امام جواد علیه السلام برایم نامه ای نوشت و دستور داد تا وقتی یحیی بن ابی عمران زنده است، نامه را نگشایم

راوی گفت: نامه چند سال، پیش من بود، وقتی یحیی بن ابی عمران از دنیا رفت، نامه را گشودم و دیدم در آن نوشته است: «به كارهایی كه یحیی بن ابی عمران عهده دارش بود، قیام كن.»، یا مطلبی به این مضمون. [1] .

[158] 8 - شیخ طوسی آورده است:

از ابراهیم بن محمد همدانی روایت شده كه گفت: نامه ای به امام جواد علیه السلام نوشته و در آن، رفتار فرد درنده خویی را با خود، توصیف نمودم، پس حضرت به خط خود نگاشت: خدای متعال در یاری تو، از آنكه به تو ستم روا داشته است، تعجیل فرماید و رنج و آزار او را از تو كفایت كند و بشارت باد تو را بر یاری خداوند در دنیا و اجر و پاداش آخرت و بسیار حمد و ستایش خدا كن. [2] .

[159] 9 - و نیز گفته است:

از ابراهیم بن محمد همدانی روایت شده كه گفت: امام علیه السلام برایم نوشت: صورتحساب تو رسیده است، خدای متعال از تو، قبول كند و از آنها، خشنود گردد و آنان را در دنیا و آخرت، با ما قرار دهد، مبلغی پول و مقداری لباس، برایت فرستادم، مباركت باشد، بلكه همه ی نعمتهای خدا، بر تو مبارك و گوارا باد.

و نیز نامه ای به «نضر» نوشتم و به او، دستور دادم كه از رویارویی و ناسازگاری با تو، دست بر دارد و او را از موقعیت تو پیش خودم، با خبر ساختم، به «ایوب» هم نامه نوشته، همین سفارشها را كردم، به تمام دوستان و پیروان همدانی خود هم نامه نوشته، دستور فرمانبرداری از تو و هماهنگی با تو را به آنها داده ام و تأكید كرده ام كه وكیلی جز تو ندارم. [3] .



[ صفحه 139]




[1] بصائر الدرجات: 262 ح 2.

[2] اختيار معرفة الرجال 2: 869 ح 1135.

[3] همان ح 1136.